Geachte college en geachte Staten,
Op 3 juni 2022 nemen de Provinciale Staten een beslissing over de toekomst van luchthaven Maastricht Aachen Airport. Een beslissing die bij velen in de belangstelling staat. Ook vanuit de gemeente Eijsden-Margraten worden de ontwikkelingen nauwgezet gevolgd. Ondergetekende raadsleden roepen u tot het volgende op:
De bewoners van het Heuvelland ondervinden in toenemende mate overlast van het vliegverkeer op MAA en vanaf 2018 is het aantal klachten met betrekking tot luchthaven MAA, ingediend bij het Klachten Informatie Centrum voor Luchtverkeer, explosief toegenomen. Zuid-Limburg is voor een groot gedeelte economisch afhankelijk van het toerisme dat vooral draait op landschappelijk schoon en rust. Groei van vliegtuigoverlast vormt een bedreiging voor de sector en kan leiden tot een afname van tot 10% in het te verwachten aantal bezoekers, resulterend in een jaarlijks derving van inkomsten in de regio die kan oplopen tot €70 miljoen per jaar.
De raad van Eijsden-Margraten heeft eerder moties aangenomen omtrent “vliegtuigoverlast Zuid-Limburg” (6 november 2018, motie 2018-13) en “Brede belangenafweging bij luchtvaartbesluit (19 februari 2019, motie 2019-02-19). Op 3 juni nemen de Provinciale Staten een besluit over de toekomst van Maastricht Aachen Airport, waarbij de Statenleden dan een keuze moeten maken uit vier scenario’s, die variëren van een luchthaven die volledig gebruik maakt van de vergunde geluidsruimte, een bescheidener variant, een variant die inzet op een transformatie naar elektrisch vliegen en tot slot de optie van sluiting van de luchthaven. Wij zijn het aan al onze burgers verplicht om alles te ondernemen wat hun welzijn en gezondheid ten goede komt. Het vliegveld zorgt weliswaar voor arbeidsplaatsen, maar het toerisme, met 1,5 miljoen overnachtingen per jaar, is een veel belangrijkere werkgever voor Zuid-Limburg.
Wij verzoeken aan u, de Provinciale Staten van Limburg, om bij uw besluit over de toekomst van MAA een integrale belangenafweging te maken, waarbij op economisch gebied naast de directe belangen van het vliegveld ook de bredere economische belangen van de regio op bijvoorbeeld het gebied van toerisme en recreatie worden meegenomen, en waarnaast ook de belangen van bewoners en gasten op gebied van leef- en woonomgeving, landschappelijke waarden alsook sociale en ecologische belangen volwaardig meegewogen worden. Wij vragen u daarom niet te besluiten tot uitbreiding van de luchthaven Maastricht Aachen Airport, zoals beschreven in de scenario’s “Groeiruimte benut” en “Omgevingsbewuste luchthaven”.
Hoogachtend,
Sjanne Quellhorst (fPRO)
Wiel Blezer (PRO)
Ron Mourmans (PRO)
Franklin Boon (PRO)