Onder de kop OPINIE delen PRO-leden hun persoonlijke visie. Het is geen direct partijbeleid, maar weerspiegelt wat leden bezighoudt en draagt zo bij aan de vorming van het gezamenlijke beleid.
Deze bijdrage is van de hand van Lukas van der Hijden PRO-lid en tevens voorzitter van de Stichting Verontruste Plateaubewoners en lid van de werkgroep Sjoen & Stil.
Mede heuvelland-gemeente Vaals maakt zich zorgen over de negatieve invloed van vliegverkeer uit Beek boven het toeristische Zuid-Limburg. Waar blijft onze gemeente? Hier hebben bewoners en toerisme óók last van vlieglawaai en fijnstof.
VVV
Eerder spraken Visitzuidlimburg (VVV), Recron (Recreatieve ondernemers) en Koninklijke Horeca Nederland zich al uit in een brandbrief aan de provincie. De sector heeft last van het vliegveld, maar geen lust: in onze streek verblijven nul komma nul toeristen die reizen via vliegveld Beek. De vakantiegangers op Beek gaan juist weg: naar ‘all you can eat’ vakanties rond de Middellandse zee. Ze parkeren hier hooguit hun auto… Of hun supervervuilende privéjet tijdens Tefaf.
Voorgeschiedenis
Vliegveld Beek (ook wel MAA) is eigenlijk al decennialang een zorgenkindje. Ooit aangelegd als landingsstrip voor de bevrijders in 1944, is het een planologisch gedrocht: nergens in Nederland liggen woningen – en chemische industrie – zo dicht bij een start- en landingsbaan. Bovendien is Zuid-Limburg met haar 620.000 inwoners na de Randstad het dichtstbevolkte stuk Nederland. Voeg daarbij de miljoenen overnachtingen van toeristen en dan begrijp je dat dit een onmogelijke situatie is. Maar ja, in 2022 hebben CDA en VVD er in Provinciale Staten (‘het Limburgs parlement’) doorgedrukt dat dit economisch gedrocht koste wat het kost overeind moest worden gehouden.
Waar vroeger de startroutes van Beek merendeels van noord naar zuid (parallel aan de A2) liepen, zijn deze sinds 2013 met een haakse bocht verlegd richting het toeristische Zuid-Limburgse heuvelland. De route voert vervolgens met een S-bocht precies over het bij toeristen zo geliefde Geuldal. Na Meerssen en Amby gaat het over Bemelen, Valkenburg, Gulpen-Wittem, Vaals en zelfs uit Aken komen klachten.
Zieltogend
‘Gelukkige’ bijkomstigheid is dat het vliegveld economisch niet rendabel is te krijgen. Al jarenlang trekt de ene na de andere exploitant zich terug – ondanks de weggeefprijs die ze betaalden. In arren moede is de provincie zelf maar weer volledig eigenaar geworden en heeft ze Schiphol bereid gevonden om voor 4 miljoen (!) een minderheidsaandeel te nemen. Aan die schamele waarde van in totaal 10 miljoen kun je al afleiden dat het nergens over gaat: als bouwgrond zou het gebeid dit bedrag vele malen overtreffen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat een voor de provincie uitgevoerde Maatschappelijke kosten-baten analyse waarin alle mogelijke varianten op haalbaarheid werden onderzocht, uitwees uit dat sluiting de economisch meest rendabele oplossing is. Bovendien zou er stikstofruimte vrijkomen en letterlijk heel wat ruimte die bijvoorbeeld geschikt zou kunnen zijn voor woningbouw.
uit De Limburger 19-01-2025 – Siebrand Vos
Vaals maakt zich zorgen over gevolgen groei MAA voor het 5-sterrenlandschap: ‘Provincie, stel strakke voorwaarden’De groei van het vliegveld in Beek verdraagt zich slecht met de verduurzaming van toerisme en recreatie in het Heuvelland, stellen B en W van Vaals. Vaals roept de provincie op om daar meer rekening mee te houden.Het 5-sterren-landschap van het Heuvelland staat onmiskenbaar onder druk, begint het gemeentebestuur een brandbrief. Deze is geschreven met het oog op het traject voor het Luchthavenbesluit van MAA, waarin de voorwaarden voor groei is geregeld. Vaals dringt aan op strakke voorwaarden.Er is zonder vliegveld al veel geluidhinder, weten B en W: ‘De verkeersbewegingen van bezoekers die ons fantastische landschap ook willen ondergaan, vormen door de intensiteit en de concentratie op specifieke plekken een steeds grotere aanslag op de leefbaarheid van onze inwoners én de landschappelijke en natuurwaarden.’Voorspoed
Tegelijkertijd is de economische voorspoed van het Heuvelland voor een substantieel deel afhankelijk van toerisme en recreatie, constateren B en W. ‘Reden voor de regio om samen te werken aan een model, waarbij we de sterke eigenschappen van ons landschap en onze inwoners op een evenwichtige manier koppelen aan een duurzame transitie van toerisme en recreatie.’Het door de provincie goedgekeurde groeimodel voorziet globaal in een toename naar maximaal 747.000 passagiers in 2030 (2019: 435.000) en maximaal 289.000 ton vracht in 2030 (2019: 111.000), gekoppeld aan een begrenzing van de openingstijden, innovatieve elektrificatie en meer schone, geluidsarme motoren. Ook is sprake van een ontwikkelfonds voor investeringen in leefbaarheid. Anders dan bij grote concurrent vliegveld Bierset, zijn nachtvluchten bij MAA nu al verboden.Schade
Vaals schrijft dat ruim 500 hotels, campings, vakantieparken en andere toeristisch-recreatieve voorzieningen hinder ervaren: ‘De beoordeling van schade moet dan ook niet beperkt worden tot de categorie ernstig gehinderden, maar moet ook de regionale geluidshinder in ogenschouw nemen.’