Summer in the city
We hebben al weer weken mooi zomerweer en dat merken we onmiddellijk, een nieuwe golf van verkeersoverlast overspoelt het Heuvelland ; motoren, scooters, wielrenners, quads en trikes, oldtimers, auto rally’s…. alles waar een wiel of een motor onder zit, doet zich tegoed aan het Heuvelland. En ook dit jaar zijn het de inwoners weer die de lasten dragen. Lawaaioverlast, huftergedrag, uitlaatgassen en onveiligheid op de wegen. Steeds vaker, steeds luider en overal…..
Dagblad de Limburger wijdt een lang artikel aan de verkeersoverlast in het heuvelland :
Het Heuvelland zucht en kreunt onder de toeristen: hoe redden we het ‘Venetië van Limburg’?
Het Team Heuvelland dat namens de lijn50 gemeenten een oplossing moest aandragen voor deze problemen bestaat niet meer, een paar jaar en enkele honderduizenden euro’s verder was er nog steeds geen zicht op werkbare oplossingen en de deelnemende gemeenten zijn uit het samenwerkingsverband gestapt.
Het bewonersplatform lijn5overkeersleefbaar ( https://lijn50-verkeersleefbaar.webnode.nl/) heeft daarop met een beroep op het Uitdaagrecht ( https://uitdaagrecht.nl/) aan de gemeenten Vaals, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Valkenburg a/d Geul kenbaar gemaakt dat zij de gemeenten willen ondersteunen door hun ‘uit te dagen’ door een alternatief plan voor te leggen, gebaseerd op een Nota van uitgangspunten (verkeers)leefbaar Heuvelland die eerder dit jaar door 12 organisaties als Visit Zuid-Limburg, Koninklijke Horeca Nederland,Natuur en Milieufederatie Limburg, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Stichting Natuurlijk Geuldal mede werd ingediend.
Tot nu toe kwam er nauwelijks of geen reactie vanuit de gemeenten…. In het bovengenoemde artikel in de Limburger wordt Hoogleraar massatoerisme Jan van der Borg geciteerd :
“Jan van der Borg vindt het Heuvelland „echt ontzettend mooi” en weet hoe belangrijk het is om op tijd in te grijpen als massatoerisme uit de hand dreigt te lopen. „Ik denk aan dat strand van Leonardo DiCaprio in Thailand uit de film The Beach, waar het op een gegeven moment zo smerig en vies werd, dat je niet eens meer in de zee kon zwemmen. Dat was gewoon hygiënisch niet verantwoord. Daar heeft iemand gezegd: ik sluit die hele toko, niemand komt er meer in en we gaan hier een jaar schoonmaken. Of neem Nepal, daar kom je niet meer in als je niet honderden euro’s betaalt aan toeristenbelasting. Aan de hand van deze voorbeelden kun je duidelijk maken dat het dom zou zijn als je wacht tot de wal het schip keert. Je moet eerder ingrijpen en alles in goede banen leiden.”
Hij legt de link met het Heuvelland. „Niet alleen de bewoners hebben langzaam last van de drukte, of de milieufreaks of de fundamentalisten. Maar op een gegeven moment zie je als motorrijder ook dat het zo niet langer kan. Omdat het te gevaarlijk wordt. Ondernemers gaan het merken, omdat hun beste klanten thuisblijven. Dat verhaal is steeds beter uit te leggen aan de hand van iconische voorbeelden als Venetië of dat Thaise strand.”
Hij heeft een duidelijke visie op hoe ‘overtoerisme’ wel aangepakt kan worden, ook in het Heuvelland. „Het klinkt paradoxaal, maar we moeten een nieuw verdienmodel zoeken waarbij kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dat is redelijk nieuw. Verder moet je niet alleen kijken naar de economische impact, maar alle verschillende effecten van toerisme op de maatschappij meerekenen. En dan vervolgens vormen van toerisme zoeken die meer collectieve opbrengsten genereren dan collectieve kosten. Denk in het geval van het Heuvelland aan opstoppingen in het verkeer, misschien zelfs ongelukken die er gebeuren, mensen die het niet meer naar hun zin hebben. Dat zijn collectieve kosten. Daar werd in het verleden eigenlijk nooit rekening mee gehouden. Het ging alleen maar om de economie, arbeidsplaatsen. De nieuwe strategie is breder. Je houdt rekening met de hele footprint van het toerisme.”
Verder vindt hij het cruciaal dat de lokale bevolking centraal komt te staan. „Meer respect voor het DNA van een plek. En niet alleen de van toerisme afhankelijke ondernemer. We hebben veel te lang gekeken naar die internationale kolossen. Naar de Airbnb’s, de Expedia’s, de Easy Jets, de KLM’s, Schiphol. Het moet kleinschaliger. Je moet alleen nog maar dingen doen die opbrengst opleveren voor de lokale bevolking en de lokale ondernemers. Je moet er geen luchthaven doorheen zien te sleuren, geen snelweg of hogesnelheidstrein waar de lokale bevolking niks aan heeft. Je moet op tactisch niveau een aantal keuzes durven te maken. Nou, dat betekent misschien dat je wegen moet afsluiten of dat je moet gaan kiezen voor bepaalde bezoekers die weinig overlast bezorgen en geen investeringen moet doen in typen bezoek die schadelijk zijn voor het leefmilieu. Je moet selectief gaan marketen.”
Iedereen is het er dus wel over eens dat er iets moet gebeuren. en ideeën zat over hoe je zoiets zou kunnen aanpakken. Maar ja, de gemeenten, die zijn al met hun gedachten bij het zomer reces. Dus ook deze zomer kunnen we de tsunami van toeristisch verkeersoverlast weer alleen maar lijdzaam ondergaan.. Of plannen maken om elders aan de ellende te ontsnappen..
“Hot town, summer in the city, Back of my neck getting dirty and gritty.. “(Lovin Spoonful, https://www.youtube.com/watch?v=5YgevxRGXIU)